Sól potasowa

Inne sole i zamienniki soli- sól potasowa cena

Sól morska i sól kamienna

Sole kamienne i morskie dla smakoszy spopularyzowali telewizyjni kucharze, którzy obficie posypują nimi swoje kulinarne kreacje. Ze względu na swój wizerunek premium i wprowadzające w błąd twierdzenia producentów, którzy deklarują, że ich produkt jest „naturalny”, zawiera „niezbędne minerały” i jest „smaczniejszą i zdrowszą alternatywą” dla soli kuchennej, panuje powszechne przekonanie, że te sole są lepsze dla nas. Zrozumiałe jest, że wiele osób przechodzi na droższe i lepsze formy soli, takie jak sól morska i sól kamienna, ponieważ uważają, że są zdrowsze niż sól kuchenna. W rzeczywistości jedno badanie wykazało, że 61% konsumentów uważa, że ​​sól morska zawiera mniej sodu niż sól kuchenna. Sól czosnkowa i sól selerowa są również popularną alternatywą dla standardowej soli kuchennej. Firmy i szefowie kuchni często podkreślają, że sól morska została wykorzystana w żywności, co sugeruje, że jest ona smaczniejszym i bardziej naturalnym produktem.

Niech cię nie zwiedzie! Sól to sól. Bez względu na to, jak droga jest sól, czy to w kryształach, czy w ziarnach, z morza lub z Himalajów, nowe badanie wykazało, że wszystkie zawierają równie wysoką zawartość chlorku sodu jak sól kuchenna i kuchenna. Sód i chlorek łączą się, tworząc sól (NaCl), to właśnie ta kombinacja minerałów podnosi ciśnienie krwi, prowadząc do udarów, niewydolności serca i chorób serca. Oprócz pewnych alternatyw dla soli sodowych, takich jak sól potasowa, wszystkie sole są równie szkodliwe dla naszego zdrowia, nie daj się zwieść twierdzeniom producentów soli.

Sól czosnkowa i sól selerowa są również popularną alternatywą dla standardowej soli kuchennej. Produkty te składają się głównie z soli kuchennej, kamiennej lub morskiej połączonej z niewielką ilością suszonego czosnku lub selera. Składnikiem soli jest nadal chlorek sodu, więc te również powinny być ograniczone, jak w przypadku soli kamiennej i morskiej.

Sól potasowa

Sole zawierające kombinację chlorku sodu i potasu są obecnie szeroko dostępne w Polsce. Najszerzej dostępnym i najczęściej używanym produktem jest Sól potasowa.

Sole potasu mają do 70% mniej sodu niż standardowa sól kuchenna, więc nie niosą ze sobą tak wysokiego ryzyka jak sole na bazie sodu. Sole potasu mogą mieć nawet korzystny wpływ na ciśnienie krwi, ponieważ potas jest antagonistą sodu.

Sole potasowe można stosować w taki sam sposób, jak zwykłą sól kuchenną, a wiele osób uważa, że ​​zastępują one zapotrzebowanie na sól. Jednak inne osoby zgłosiły metaliczny posmak i dlatego decydują się ich nie używać. Innym problemem związanym z używaniem soli potasu jest to, że chociaż masz mniej sodu, nadal masz słone potrawy i dlatego twoje preferencje dotyczące soli nie ulegają zmianie.

Osoby z chorobami nerek lub cukrzycą powinny zasięgnąć porady lekarza przed użyciem soli potasu, ponieważ zwiększenie spożycia potasu może nie być wskazane.

Badanie smaku

Badanie przeprowadzone w Polsce wykazało, że sól potasowa wyprodukowana z obniżonym poziomem soli i soli potasowej uzyskała wyższą ocenę smakową niż „normalna” wersja soli. Sól potasowa o niższej zawartości soli miała prawie 30% mniej soli niż zwykła sól potasowa, bez wpływu na ogólny smak i słoność gotowego produktu

Sól Jodowana

Niedobór jodu jest potencjalnie poważnym problemem w Polsce, szczególnie u nastoletnich dziewcząt i nieplanowanych ciąż. Jednak jesteśmy zaniepokojeni konsekwencjami stosowania jodowanej soli kuchennej jako roztworu dla zdrowia publicznego.

Używanie soli kuchennej jako nośnika jodu jest naszym zdaniem nierozsądne, ponieważ wymaga od nas dodania czegoś, co jest potencjalnie dobre, do czegoś, o czym wiadomo, że jest szkodliwe dla naszego zdrowia. Uważamy, że biorąc pod uwagę wysokie spożycie soli w Polsce i postęp, który czyni sól korzystną dla naszej diety, jest konfliktem w zakresie zdrowia publicznego. Jeśli ludzie są świadomi potrzeby zwiększenia spożycia jodu, nie chcemy, aby myśleli, że odpowiedzią jest zwiększenie spożycia soli kuchennej. Przede wszystkim jest to myląca wiadomość dla konsumentów.

Przystosowanie się do produktów o obniżonej zawartości soli

Zmniejszenie ilości soli w pożywieniu (bez użycia słonych substytutów smaku) jest najlepszym sposobem na poprawę zdrowia, chociaż może to trochę potrwać, ponieważ jedzenie może początkowo smakować nijako. Jednak w ciągu dwóch lub trzech tygodni przyzwyczaisz się do smaku potraw o niższej zawartości soli. W tym czasie receptory smaku soli w ustach stają się o wiele bardziej wrażliwe na sól i zaczniesz wyczuwać słony posmak we wszystkim, co wcześniej jadłeś. Korzystanie z innych źródeł smaku, takich jak zioła, przyprawy, czarny pieprz, ocet, sok z cytryny i chilli, może całkowicie poprawić smak potraw, aby ułatwić sobie przejście. Gdy receptory smaku soli się dostosują, zauważysz, że produkty bogate w sól będą miały nieprzyjemny smak. To samo dotyczy tłustych i słodkich potraw.

Redukcja soli w przetworzonej żywności

Obecnie przemysł spożywczy wywiera ogromną presję, aby zmniejszyć zawartość soli w sprzedawanych przez niego przetworzonych produktach spożywczych. Wiele badań ma na celu znalezienie sposobów na zmniejszenie zawartości soli w żywności bez wpływu na jakiekolwiek cechy sensoryczne, takie jak smak i konsystencja. Dotychczasowe rozwiązania sięgają od zwykłego używania soli potasowej do używania mikrodrobnych kryształków soli, które nawet w niewielkiej ilości mogą nadać intensywny słony smak. Wzmacniacze smaku zostały również zbadane jako sposób na zwiększenie słonego smaku, tak aby można było zmniejszyć poziom soli.

Jak możesz pomóc

Chociaż poczyniono znaczne postępy w zmniejszaniu zawartości soli w przetworzonej żywności, można zrobić o wiele więcej. Przemysł spożywczy twierdzi, że żaden z ich klientów nigdy nie powiedział im, że chce żywności o mniejszej zawartości soli. O ile konsumenci tego nie zażądają, są mniej skłonni do wprowadzania zmian, a zmiany, które wprowadzają, będą dokonywane powoli. Możesz pomóc, dodając swój głos. Dlaczego nie napisać do lokalnego supermarketu o bardzo wysokiej zawartości soli i tłuszczu w prawie wszystkich sprzedawanych przez nich przetworzonych produktach spożywczych. Powiedz im, że potrzebujesz przetworzonej żywności, która zawiera znacznie mniej soli i tłuszczu.